أخبار الفنمشاهيرنجوم الفن

هاني شاكر يرد على نجيب ساويرس: مايشرفنيش إنك تسمعني واللي مالوش في حاجة مايتكلمش

هاني شاكر يرد على نجيب ساويرس: مايشرفنيش إنك تسمعني واللي مالوش في حاجة مايتكلمش

فن بوست – فريق التحرير

شن الفنان هاني شاكر، في مداخلة هاتفية مع عمرو أديب ببرنامج “الحكاية”، هجومًا حادًا على رجل الأعمال نجيب ساويرس بعد تصريحاته الأخير بخصوص منع 19 من مطربي المهرجانات عن الغناء.

وعبر هاني شاكر، عن غضبه الشديد من تصريحات نجيب ساويرس إذ قال: “هنفسن من مين؟ أنا هنفسن من حنجرة وكسبرة؟ مايشرفنيش إن الأخ ساويرس يسمعني اللي بيسمع النوعية دي مينفعش يسمعني”.

وأوضح هاني شاكر قراره بمنع مطربي المهرجانات قائلًا: “الأسماء اللي موجودين دول مش أعضاء نقابة فبالتالي مش منحقهم يمارسوا المهنة ولازم نبلغ الاوتيلات”.

الفنان هاني شاكر
الفنان هاني شاكر

وأضاف هاني شاكر: “قانون النقابات إني أحافظ على حقوق أعضائي وماسمحش والأخ اللي بيقول انت بتهتم بالمعاشات هو أنا جاي اشتغل داية في النقابة إيه الكلام الفارغ دا”.

وتابع هاني قائلًا: “اللي عايز يسمعهم يروحلهم الجونة أو أي حته بيروحوا فيها، وأنا لغة التهديد دي مش هقبلها وزي ما أنا مش عاجبه هو كمان مش عاجبني”.

وواصل هاني شاكر هجومه على ساويرس: “المهرجان اللي عمله انا معلقتش عليه والفضيحة اللي حصلت في الجونة محدش اتكلم عليها وانا عن نفسي سكت واللي ملوش في حاجة ميتكلمش”.

ويذكر أن رجل الأعمال المصري نجيب ساويرس كان قد علق على قرار هاني شاكر، نقيب المهن الموسيقية، بمنع مطربي المهرجانات من الغناء، واصفًا هذا القرار بـ”غيرة ونفسنة” ومن بعدها بدأت المعركة بينهما.

من هو هاني شاكر

اسمه بالكامل هاني عبد العزيز شاكر، واشتهر فنيًا باسم هاني شاكر، هو مغني مصري شهير ولد في 21 ديسمبر 1952 بالقاهرة.

ويعد الفنان هاني شاكر واحد من جيل الوسط ظهر وسط عمالقة الغناء في مصر مثل عبد الحليم حافظ ومحمد عبد الوهاب وفريد الأطرش لُقِّب بأمير الغناء العربي.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *